torsdag den 29. november 2012

6. Døgn

Dagens position er 21 gr. 16,603 N 28 gr. 15,624 V















Så er der gået endnu en dag og jeg sidder på morgenvagt her, den 29.11 og kl er 07.50. Solen er på vej op lidt sønden for øst, og her er allerede 22 gr. vandet er nu 24 gr. En nattevagt med sejlskift da vinden har kørt lidt rundt og aftaget, så vi nu har fuldt storsejl oppe og code zero.

Hele dagen i går havde vi udspilet code zero til bb side, og rebet storsejl til stb. side. vi binder en "preventer" i storsejlet, så bommen ikke pludselig slår ind over cockpittet, når en af de store dønninger tager fat i os.

Jeg smed min fiskesnøre ud i går for første gang - og i tror det er løgn, men det er det ikke - efter 5 min. var jeg ved at fange en hval..... Ali solede på fordækket over middag, og pludselig råbte hun "whales whales" og vi alle røg op. Lige forude 2 stk hvaler - som vi mener var spermasethvaler. Jeg nærmest fløj om til roret og fik styret forbi dem, da vi ellers var sejlet direkte ind i dem.

Det var en voksen hval på ca 10 mtr og en unge på ca 6 mtr. Vi sejlede lige forbi dem, så de rørte båden. Jeg var bange for at de skulle sprælle med halen og skaden roret, men de lå blot stille og fredeligt og nød "grådyb".

Så kommer det med mit fiskeri. Jeg havde snøren ude agter, og min pirk og blæksprutte jeg har for enden af linen, løb over ryggen på hvalen, og i et split sekund sad den fast i hvalen og jeg havde bid. Så jeg har prøvet at fange en hval ha-ha. Nu ved jeg godt at i vil sige at dette er en røverhistorie, men nej - jeg kan bevise det, da mathias hurtigt fik filmet da hvalerne var på vej agterud, og jeg haler min line hjem - så den er god nok.

Dagene går hurtigt her. Efter natten er vi trætte så vi sover lidt i løbet af dagen. Spiser varm mad midt på dagen, og "rester" eller "madder" før solnedgang. Vi har bagt banankage, morgenboller og rugbrød.

Vi vasker os selv på badeplatformen. Tager spanden og hælder saltvand over kroppen. Sæber ind og skyller af med saltvand. Til sidst får vi ca 1/2ltr ferskvand vi så kan afsalte kroppen med. Det fungerer fint, og egentlig pragtfuldt med et morgenbad på denne måde, mens man ser hækbølgen forsvinde agterud, og vandet bare er mørkeblåt så langt ned man kan se.

Vi har stillet uret 1 time tilbage, så skibstid nu er 2 timer fra dk tid. I går så vi et skib i horisonten, ellers intet set i 6 dage.

Hilsner fra besætningen på Grådyb.
Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar