tirsdag den 20. november 2012

Las Galletas


Som skrevet i forgårs på bloggen – vel ankommet til Grådyb. 

Alt var ok på båden, dog har der ligget en båd på siden med en fedtet blå fender, så jeg skal lige have renset af et sted på fribordet.


Da jeg ankom til båden ved middag tid, gik jeg straks i gang med at installere det nye køleskab. En russer på nabo båden, hjalp mig med at slæbe det gamle i land og det nye ombord. Jeg har en blæser monteret i skottet bag køleskabet, som skal starte samtidig med at køleskabet går i gang, så jeg skulle også lige lave lidt el-arbejde inden jeg kunne prøve det af. Det nye køleskab passede perfekt i hakket i pantryet (py-ha), og virkede med det samme jeg satte strøm til.

Da vi forlod båden sidst, havde vi problemer med landstrømmen, og sprang sikringerne på molen. Jeg har derfor ikke haft strøm på båden, mens jeg har været i DK, så det gik jeg i gang med efter køleskabet var installeret. Jeg skiftede landstikket i skottet – det stik der er monteret ombord, og hvor i man sætter landstrøms kablet. Det var noget større end det gamle land stik i skottet, så jeg måtte først save et større hul. Det sidder ude for i anker brønden, og blev fuget godt med fugemasse, så der ikke trænger vand ind i kahytten, hvis der kommer vand i ankerbrønden, hvilket sker når stævnen dykker ned i bølgerne.
Nu virker landstrømmen igen.

Jeg havde lidt mismod ved at sige på gensyn til mine kære børn, men nu jeg er hernede, nyder jeg det. Dette er virkelig et liv jeg holder af. Jeg elsker dette her sejler miljø, med folk på langfart. Ikke Hr. og Fru Danmark der bare går ned i deres båd i havnen og sidder og oser, men her er sejlere med samme passion – oplevelse, og også synes livet er andet end ”Forbrydelsen” og ”Se & Hør”.....

Ligger her i Las Galletas sammen med Lise og Kent fra Greve (et ægtepar på min alder), der også kom og hilste på mig da jeg lå i Lissabon. De sejler i en Bandholm 35 og skal også videre over Atlanten – bare de to.

I går aftes fik jeg besøg af Marietta og Tom, som jeg kender fra Nordirland. De ejer et stort område ned til nogle søer i Nordirland, og herunder også en ø - se (www.trinityisland.com). 
Ali og jeg var på ”camping” i forsommeren, og fik vi lov til at campere på hans private grund (da vi ikke kunne finde nogen campingplads), lige ned til søen, et rigtig pragtfuldt sted.
Tom var interesseret i at se min båd, og da det passede med deres ferie hernede, kom de i går aftes og sagde ”hallo”. Vi fik en rigtig go' middag, med blandet fisketapas og hvidvin på den nærliggende fiskerestaurant, og sluttede af med en ”Carrajillo” (udtales næsten næsten som ”can i kill you”) - pu-ha, det er brandy og sukker der antændes og så hældes en expresso på.

Mine nye Quicksilver gummibåd er blevet søsat og døbt ”Quicky”. Motoren monteret, og det hele virkede. Sejlede lidt rundt i havnen og kiggede på andre både. Flere langtursbåde ligger ”oplagt” ude i havnebassinet, og flere af dem ser meget forladt ud, og har kendt bedre dage.

Så alt vel her i Las Galletas – nyder livet og det gode vejr.

Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar