lørdag den 8. december 2012

15. Døgn


Dagens position: 15 gr. 09,047 N 49 gr. 25,293 V. Luft 27 Vand 27. Vind 10,5 Øst.
















Kære læsere.

Vi nærmer os destinationen med hastige skridt.

Her lørdag morgen holder vi en gennemsnitsfart på 6,5 knob, og det vil bringe os til Barbados onsdag middag - waw kun omkring 4 døgn igen. Vi tør dog ikke håbe at denne gunstige vind fra agten (østlig vind) varer ved, så vi tror at torsdag middag er mere realistisk. Men tænk, nu er vi der snart. Det mål vi satte for 1/2 år siden. Vi har alle en rigtig god følelse i kroppen.

Vi kom ud af det vindstille område, eller området med meget lidt vind, i går eftermiddags, og fik fart i båden igen. Jeg måtte en tur i masten, da scanneren til radaren, der sidder halvt oppe i masten, havde løsnet sig i beslaget. Den sad tilbage i kun en bolt ud af 4. For at kunne spænde møtrikkerne igen skal låget af scanneren, og det er ikke lige til i disse bølger, så den fik i stedet en rulle isoleringstape rundt om scanneren og nedenom beslaget. Så må jeg lave det når vi ligger i havn og er på stille vand.

Vi er blevet spurgt om bølgehøjden. Det er lidt svært at bestemme den, men står vi op i båden på kistebænken, og har da en øjenhøjde på ca 3 mtr., vil vi ofte ikke kunne se over den bølge der kommer, og hvis der var en sejlbåd - fx 50 m væk vil vi ikke kunne se den.

Den dag hvalen fulgte os, så vi den komme svømmende nedad de store dønninger, på lang afstand. Vi blev løftet op og havde god oversigt oppe fra. Med hvalens længde har vi beregnet at dønningerne den dag var ca. 9,5 m høje. Det lyder af meget, og det er det også - det er kæmpe store dønninger, men de er langtrukne og derfor ikke så slemme. Man bliver løftet op og ned som i en vandelevator. 10 m ned i bølgedalen - for så at blive løftet 10 m op igen. De mindre bølger på 2-4 m, som vi har nu, er de værste. De er hyppigere og de rammer båden og sender skumsprøjt ind over. Nu da vi har vind og bølger agten ind, har vi ikke skumsprøjt over båden, men disse bølger kommer ind og rammer hækken lidt fra siden og løfter agterenden op, samtidig med at de prøver at dreje båden. Derfor tager vi nogle ture ind imellem hvor Grådyb lægge sig meget ned. Det er svært at hvile under sådanne konditioner, og man prøver at finde et leje i sin køje hvor man ruller mindst muligt. Til sidst bliver man så træt at man til sidst falder i søvn, uanset hvor meget det ruller. Jeg har været oppe det meste af natten, på vagt med en af de andre, da vi har haft en del vind og disse store bølger.

Kl. 0545 - knækkede faldet til vor Code Zero (igen) - så Mathias og jeg måtte i hast på fordækket og fik bjærget det store sejl ind om bord. Så nu venter der endnu en tur i masten for kaptajnen, så jeg kan sætte et nyt fald igennem blokken deroppe. Danm damn. Solen er lige brudt igennem de mørke skyer. Ali har lavet te og de 2 andre prøver at sove i agterkahytten.

Vi skal have risengrød i dag, som koges op og derefter skal stå i 3 timer under kaptajnens dyne.
Alle er ved godt mod, og vi sender alle hilsner hjem til Jer.

Besætningen på Grådyb.

Lars

1 kommentar:

  1. O'hoej Grådyb,

    Har fulgt jer hen over Atlanten og er mere end imponeret og misundelig, selv om jeg nu forstaar at saadan en tur er noget 'man goer' hvis man er rigtig sejler.

    Jeg er landkrabbe, lige some Andre var det en gang. Han har jo mange kvaliteter, men 4 uger i en sejlbaad sammen med ham er vi vidst mange i det ganske danske land, der stiller spoergsmaalstegn ved.... ;-)

    Forventer der er bunker af billeder og lysbilledshow naeste gang vi er paa besoeg i Humlebaek.

    Poej poej, god vind, og flot gaaet.

    Michel & Inge

    SvarSlet