lørdag den 15. december 2012

På vej mod Tobago

Lørdag den 15. dec.

Vi er på vej mod Tobago, og forventer at kaste anker i en lille Bounty bugt om ca 4 timer.

Sejlede fra Barbados i går kl 11.15. Vi havde om natten ligget for anker ved byen Holetown, og Ali og Mathias tog bussen tilbage til Bridgetown for at udklarere os, og André og jeg sejlede.

Jeg var ikke selv en del af udklareringsprocessen, da jeg lå og drev rundt i havnen mens Ali og Mathias ordnede det, og det tog rigtig lang tid.

Først til udklareringskontoret, hvor de fik stempel i papirerne at vi nu havde betalt 100 Barbados dollar (50 US dollars), og så ellers ind til de samme kontorer som vi havde besøgt ved ankomst, dog ikke Health kontoret. Nøjagtig samme personer, samme procedurer og samme kedelige kontorer.

2 stykker crew lister blev hæftet sammen med kalkerpapir i mellem. Skulle udfyldes med besætningens navn, fødested, alder etc. Klipsen blev taget ud med de brune negerfingre - samme stempel i papirerne og så videre til næste kontor og samme procedure. Helt utroligt så ineffektive de er. Unbelieveable. Men vi kom afsted og havde fin vind sydover.

Havde fyldt op med vand og diesel i Bridgetown - og bare 24 timers sejlads - det er jo ingenting. Mathias og Andre' sørgede for aftensmad. Lammesteaks og ovn bagte skive kartofler med løg og hvidløg. Og så fik vi rødvin. Vi havde ikke smagt rødvin siden Tenerife - prøv lige det, Jer der hjemme - ikke at
drukket rødvin i 3 uger. Det er hårdt ha-ha.

Jeg har et lille problem - mit elektroniske søkort dækker ikke Tobago..... så det bliver på listefødder vi sejler ind i en bugt.

Der er rev forskellige steder ved Tobago, så det er ikke den optimale situation. Jeg er irriteret på mig selv at jeg ikke har været på forkant med dette. Troede helt klart at mit elektroniske søkort også dækkede her.

Vi er på vej øst om øen der ligger på nordøst siden af Tobago.

Under normale omstændigheder ville jeg navigere indenom og sejle tæt på land, men nu må vi sejle uden om og så vinkelret ind i en bugt. Min plan er så at 2 af os tager bussen til Scarsborough (hovedstaden), og prøver at finde et papirsøkort, eller at vi møder en anden sejler og jeg kan tegne hans søkort af.

På Barbados manglede de små vige hvor man kan ankre op og være sig selv. Der var kun lige strækninger, med en enkelt buening her og der. Tobago er fyldt med små bugte, og flere beskriver Tobago som den ø i Caribien med de bedste ankerpladser. Så det ser vi frem til.

Tak til Glen for at lægge vores indlæg på bloggen, og arbejdet med at lægge kort ind med vores position.

Ha' en god dag derhjemme - hilsen fra Grådyb og besætning.

Lars

Kl er 07.00 her.pos: 11gr29,188n - 60gr28,627 v. luft 27 gr /vand 27 gr.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar