tirsdag den 11. december 2012

18. Døgn

Dagens position: 13 gr. 44,437 N 57 gr. 26,996 V. Luft 27 gr. Vand 28 gr. Let skyet. Vind 12 m/s fra øst-nordøst.

Først en beretning fra André fra mandag d. 10. december kl. 16 lokal tid (Kl. 20 i Danmark).

Tja. Vi er nu i gang med de sidste etaper. Og det er noget af en røvtur, som vi har ind imod mål. Regn hver anden time i store mængder blandet med kraftig vind og 5-8 meter høje bølger. Vi skal tilsyneladende have tærsk hele vejen.

Så vidt vi kan se på vejrudsigten, så er det denne type vejr, som vi kan forvente de næste par dage, og dermed kan vi nok se land i løbet af onsdag, hvis vi fortsat kan holde 6 knobs fart i snit.

Forsyningsmæssigt har kaptajn Lars ramt det meste meget flot. Vi har rigeligt vand og gas, og vi vidste jo på forhånd, at diesel kunne blive en mangel, men med den kraftige vind de sidste dage, kører vi kun motoren 3 timer daglig for at lade batterierne, så det ser også ud til at holde.

I bølger og vind fik jeg i dag til frokost frembragt ristede pølser med sennep og ketchup serveret med kartoffelmos. Familien Dall mente ikke, at de spiste så simpel mad med hjemme, men her gled det hele da ned.

Livet om bord følger de faste rutiner, mens vi alle 4 tænker meget på og taler meget om, at det er ved at være tid til at komme i land. En HEL nats søvn og noget tørt og rent tøj er vist noget, som vi trænger genoldigt til.

Hilsner til alle derhjemme fra
André + besætning

Så en frisk opdatering fra kaptajn Lars.

141 sømil igen på GPS, til sydspidsen af Barbados, så næste nat er forhåbentlig den sidste til søs på denne etape Tenerife - Barbados.

Vinden er aftaget så vi holder kun ca. 5 knobs fart, hvilket giver ETA (Estimated time of Arrival) til Barbados i morgen før middag. Jubii – jubii

De sidste 2 døgn har været de værste på denne tur. Vind konstant på over 10 m/s og i regnbygerne op til 16 m/s. Mega høje bølger og dønninger, så vi - og stakkels Grådyb, er virkelig blevet kastet rundt. Kraftige tropiske regnbyger har skyllet ind over os, så dem på vagt har været drivvåde.

Med en temperatur på 25 grader er det ikke koldt når det regner, men var det ikke fugtigt om bord i forvejen, så var det det i går. Vi så slet ikke solen i går heller, så intet til at tørre op. Her til morgen ser det ud til at vi vil få sol i dag, så glemmer vi hurtigt alle natten besværligheder.

Jeg står for middagsmaden i dag (ca kl 1330 spiser vi), steaks, råstegte kartofler, champignon og Bearnaisesovs. Til dessert chokoladekiks. Senere i dag lægger jeg en flaske champagne (det er nu bare en Cava...) på køl, da vi skal skåle når vi ser land.

Tak til alle Jer der har sendt os mail, - og tak for opringning Birgitte. Fantastisk at man kan tale i tlf. midt fra Atlanten.

Fra i morgen onsdag - kl 09.00, skal I ikke sende mails til os mere via Glen. I kan igen sende til os hver især på vores private mail adresser, da vi vil finde WIFI i land.

Jeg skal nok prøve at komme med daglige indlæg til bloggen, mens vi er i land.

Hilsner fra Grådyb.
Lars

Og så en opdatering fra Glen.

Inden længe vil mit hverv som webmaster blive overtaget af Skipper Lars som forhåbentlig vil lægge nogle gode billeder m.m. på bloggen fra turen over dammen, samt billeder fra det Caribiske øhav. Ikke mindst billeder af den slingende besætning der har været gennem både vaskemaskine og tørretumbler de seneste 3 uger og nu igen skal lære at begå med fast grund under fødderne.

Det har været en fornøjelse dagligt at plotte positioner ind på kortet, sende vejrmeldinger til Grådyb og høre fra besætningen om bord. Og hvor er det bare nemt at dagligt at trække en steg på kortet og tænke – det går da hurtigt fremover. Nemt når man sidder inden døre i det vinterkolde Danmark på en stol der står stille, med mobilen inden for rækkevidet og hvor det eneste man har at brokke sig over er at kaffen enten smager dårligt eller er blevet for kold.

Flot klaret til besætningen på Grådyb !