Sorry – det er et par dage siden jeg
har skrevet til bloggen.
Jule travlhed, nej den undskyldning kan
jeg ikke bruge.
Glædelig jul til Jer alle fra Grådyb
og besætningen (Mathias & Lars).
I skrivende stund sejler vi langs vest
kysten af St. Lucia, på vej nord over til Rodney Bay, hvor jeg
tidligere har lavet en aftale om at få Grådyb på land, i nogle
måneder.
Vi sejlede fra Charlotteville (Tobago)
til Grenada. I mørke (kl. var omkrig kl. 22.00), kastede vi anker i
en bugt tæt ved land på ca. 6 mtr vand. Da vi efterfølgende lyste
i vandet for at se kæden, opdagede vi at vi havde smidt ankeret på
den ene side af et solidt fiskegarn (måske et net til at holde hajer
ude fra stranden), og Grådyb lå på den anden side af nettet.
Forsigtigt hev vi ankeret op igen, mens jeg sejlede frem mod nettet,
så ankeret ikke fiskede det, og vi måtte kaste anker længere ude
på dybere vand. Pu-ha det kunne have gået galt, men man ser jo ikke
så meget i mørke. Næste morgen, den 23. dec. hev jeg ankeret op
kl. 06.30 og sejlede afsted. Mathias sov stadig, og kom søvndrukken
op i cockpittet, mens solen var ved at stå op i øst.
Vi havde planlagt at vi ville ind til
nogle af de ubeboede øer i øgruppen Grenadinerne, nord for Grenada,
men vind og vejr var ikke med os den dag. Vi fik en rigtig møgtur.
Hårdt kryds i ca 10 ms (meter i sekundet) vind fra NØ, og
bølger/dønninger også ind skråt forfra. Rigtig irriterende
sejlads. Nu var vi lige blevet vant til behagelig slør sejlads (med
vinden ind agten eller skråt agten fra), og så skulle vi have den
lige i snotten. Det var NØ passaten som vi fik, den vi ikke så
meget til da vi krydsede Atlanten. Begge mine luger på dækket er
utætte. Pakningen slutter ikke tæt når jeg lukker lugerne til, og
når der kommer vandsprøjt over dæk, kommer der vand ind i
kahytten. Noget rigtig møg. Jeg har tidligere rodet med pakningerne,
afmonteret dem og prøvet at gøre dem bløde, men det har åbenbart
ikke hjulpet. Når vandet kommer ind af forlugen, drypper det ned på
madrassen, og den bliver våd. Så nu efterfølgende har jeg måtte
ferske madrassen af, og den ligger nu her i cockpittet til tørring.
Jeg må have fat i nye pakninger når jeg kommer hjem. Nå, men vi
havde 18 timers mere eller mindre møg sejlads fra Grenada til St. Vincent, men rigtig dejlig at Mathias var med ombord. Han er ved at
blive en god sejler.
Ankom til St. Vincent lillejuleaften ved
23 tiden, og prøvede først at fortøjre i en lille, lidt øde havn,
men dønningerne der stod ind i havnen var for voldsomme, så vi
sejlede ud igen. Sejlede lidt øst over om sydspidsen, og fandt så
et godt anker sted, hvor der også lå andre både. Et lille stræde
mellem Young Island og fastlandet, som viste sig til at være et
rigtig godt sted. Vi nød det, da vi vågnede op og kiggede rundt, og
så de små ”Guest Houses” med spisesteder langs kysten, og
palmer ned til stranden. Moler ud fra hotellerne så vi kunne lægge
vores dinghy der. Tobago var for primitivt. Rod over alt, hullede
veje, høns, skæve indfødte, mangel på indkøbs muligheder etc.
Det viste sig til at St. Vincent er meget bedre at komme til. Vi
sejlede i land og fik et godt solidt morgenmåltid på et af de små
Guest Houses, og det var noget billigere end på Tobago, og her blev
vi betjent af en tjener, og havde hvid dug på bordet. Senere tog vi
en taxi ind til hovedstaden Kingston, og fik oplevet en by med
handlende over alt. På hvert gadehjørne stod der en og solgte
drikkevarer. Et gammelt køle/frys skab, der lå ned på en trækvogn,
var fyldt op med is, som kølede de mange øl/vand. Om det var pga.
julen, ved jeg ikke, men selv i nogle forretninger stod de ansatte og
drak øl!!! De indfødte på St. Vincent var anderledes og kønnere end
dem på Barbados/Tobago. Mange var slanke, og uden den store neger
røv (undskyld mit udtryk), og var mere af caribisk udseende end af
afrikansk. Mathias og jeg havde planlagt at gå ud at spise om
aftenen, men alt var dødt. Restauranterne hvor vi lå for anker
havde godt nok åbent, men der var ikke et øje. Som lille jule aften
hjemme i Dk, der går folk heller ikke ud. Vi spiste lidt ombord og
ønskede hinanden glædelig jul, mens vi skålede med en gin/tonic og
en rom/cola, og sejlede i land efter kl 21 og fik en bananasplit
hver. Vi var ikke rigtig i stemning til alt det der jule halløj, og
vi havde det begge ok med som det var. Tog en rask beslutning og
sejlnede afsted kl 22.10. Så derfor er vi på vej nu. Destinationen
Rodney Bay ligger ca. 8 sm forude, og jeg er lidt spændt på hvordan
det forløber. Som jeg nævnte tidligere har jeg lavet en aftale om
at få Grådyb på land, indtil ultimo april. Jeg har dog i
mellemtiden ændret mine planer, og tager muligvis her over medio
februar, og sejler båden nord over. Birgitte og Bente har planer om
at sejle med, men det finder vi ud af når jeg kommer hjem til DK.
Derfor er der ingen grund til at tage båden på land, og jeg vil
hellere have en havneplads i de 1.5 måned. Det ved jeg ikke om er
muligt, derfor er jeg spændt på hvordan det kommer til at gå her.
Mathias flyver hjem den 27. dec. og når jeg har fået alt på plads,
skal jeg have booket et fly hjem. Så sådan ligger landet her.
En lang sejltur – denne etape, er ved
at nå sin afslutning. Jeg har været rigtig træt af det ind
imellem, virkelig savnet at komme hjem, men jeg ved også at jeg har
fået nogle oplevelser for livet. Et at have sejlet sammen med Ali,
hvilket var rigtig dejligt (og også Andre'), noget andet er at have
været sammen med min dejlige søn Mathias i over en måned, og det
er gået over alt forventning.
Så selvom jeg har været træt af det
hele, og været klar til at sælge til højest bydende, har det også
været meget positivt og givende.
Kære gaster – jeg ved godt at jeg
ind imellem har været lidt gnaven/irriterende, men presset har også
været stort. Jeg har ikke sovet en hel nat, siden vi forlod
Tenerife. Altid haft et øre på situationen, og derfor konstant
været i søvn underskud. Det sætter ens irritationstærskel lidt
ned. Når I så nogen gange lavede fejl, eller ikke overholdt det vi
havde aftalt, ja så pissede det mig lidt af. I ved selv hvilke
situationer vi har været ude for, og hvordan jeg midt om natten, med
lynets hast, er kommet op i cockpittet for at ordne en situation,
hvor der var ved at være fare på færde, eller andre gange har
måtte tørne til, og tage extra vagter. Kraftig vind, for meget sejl
oppe, sejlene der pludselig bakkede så båden krængede til den
forkerte side, afvigning for hvaler, knækket genua fald, tur i
masten, løs radar der var fare for at falde ned på dækket,
gummibåd der rev sig løs, kæmpe bølger så vi måtte håndstyre,
lyn omkring os, stoppet vandpumpe, manglende søkort (Tobago) og en
masse andre situationer hvor jeg var ekstraordinært på mærkerne.
Det har tæret på mig, og derfor har jeg til tider været lidt kort
for hovedet – undskyld.
Alt er heldigvis gået godt - ingen er
kommet til skade, Grådyb er nået frem og alle er kommet sikre i
havn. Det er det vigtigste.
Tak til Jer kære gaster – der har
været med ind til videre.
De bedste sejler hilsner
Pigeon Bay - Tobago |
Pigeon Bay - Tobago |
Castata bay - Tobago |
Pigeon Bay - Tobago |
Languster Charlotteville - Tobago |
Young Island - St. Vincent |
Kingston St. Vincent |
St. Lucia |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar